1 mei en de volgende dag naar Sighisoara - Reisverslag uit Aurel Vlaicu, Roemenië van GerdtTherese - WaarBenJij.nu 1 mei en de volgende dag naar Sighisoara - Reisverslag uit Aurel Vlaicu, Roemenië van GerdtTherese - WaarBenJij.nu

1 mei en de volgende dag naar Sighisoara

03 Mei 2013 | Roemenië, Aurel Vlaicu

1 mei : de dag van de arbeid en alle kantoren zijn dicht.
We nemen de tijd voor het opstaan en we gaan naar het park om wat te wandelen. Tot onze verbazing is het heel rustig. Blijkbaar is iedereen Boekarest ontvlucht want alles blijft dicht tot en met Pasen (5/6 mei).
Lekker uitgerust met uiteraard wel contact met kantoren in Nederland die wel aan het werk zijn.
Aan het eind van de middag gaan we naar het oude Boekarest voor een kroegentocht. Hier hebben alle kroegjes opeens een terras en klinkt er overal vrolijke muziek.
Maar eerst naar het standbeeld van Romius en Julius, 2 kinderen die werden opgevoed door een wolf. Het beeld is een geschenk uit Rome en heeft al vele standplaatsen gehad in de stad maar is nu weer op de originele plek.
Het eerste terrasje kenmerkte zich door een ongelooflijke trage bediening. Ook het betalen scheen moeilijk dus maar weggelopen, toen ging het wel snel.
Uiteindelijk gegeten bij Zaharia, niet het beste eten uit Roemenië maar wel leuk om al die mensen te zien. Naast ons verkocht de kroeg alleen maar meters bier en dan niet van die kleine Hollandse glazen maar gewoon grote pullen. Er gingen er 10 op (5 liter) en men bestelde rustig door.
Terug gewandeld door de stad naar ons appartement want morgen moeten we weer door.
De volgende ochtend moesten we rap alles inpakken want om 10 uur moesten we vertrekken. De huurbaas kwam stipt op tijd maar zag gelukkig niet dat ik de balkondeuren had gemold.
Alle bagage in het miniliftje (1 voor 1) en om 10:50 vertrokken we.
Het is mooi weer en we zien nog enkele mooie plekken in Boekarest voor we op weg gaan naar Brasov.
Als de bergen eenmaal beginnen verbazen we ons weer over de overweldigende natuur. 50 tinten groen en zo mooi.
Helaas weer geen beren gezien op de weg :)
Lunch in Brasov terwijl we net een buitje hebben gehad waardoor de temperatuur 8 graden daalde. Eenmaal bij een pubje eten besteld en toen ging het waaien, onweren en regenen. Daar waren we niet op gekleed en het was opeens koud. Snel naar binnen en lekkere omelet gegeten.
Terug naar de auto sputterde het nog licht en 20km buiten Brasov was het al weer 29 graden.
Na Brasov was het rustiger op de weg en we kwamen circa 4 uur aan in Sighisoara. We hadden beiden verwacht dat het in de bergen zou liggen maar dat is dus niet zo.
We hadden niks geboekt maar wel een hotel in gedachten. Daar bleken inderdaad nog kamers vrij te zijn en ook nog een kamer zoals wij graag wouden. Met balkon, uitzicht op het zwembad en airco.
In een zeer rustig tempo alle koffers naar boven. Roemeense hotels kennen geen lift (Ted zag daar een commerciële kans).
's Avonds op het terras gegeten en Tudor ontmoet, onze ober, die maar wat graag een praatje maakte. Ondertussen moest hij ook op zijn baas letten want het mocht niet. Ontzettend leuke kerel die ons in keurig Nederlands begroette, had hij Griekenland geleerd, en mooie verhalen had.
Zodra hij klaar is met zijn werk gaat hij naar zijn schapen. Niks is rustgevender volgens hem. Na vele verhalen voldaan naar bed nadat we de laatste aflevering van de Golden Oldies hadden gekeken.