10 mei : weer naar huis - Reisverslag uit Baia Mare, Roemenië van GerdtTherese - WaarBenJij.nu 10 mei : weer naar huis - Reisverslag uit Baia Mare, Roemenië van GerdtTherese - WaarBenJij.nu

10 mei : weer naar huis

10 Mei 2013 | Roemenië, Baia Mare

Gisteren had ik nog vele plannen om vroeg van alles te doen maar ohohoh, wat sliep dat bed lekker en Ted moest mij om 8 uur er echt uitgooien want ik had beweerd dat we wel vroeg op zouden zijn en weer terug moesten.
Buiten werd de tafel gedekt (23 graden om 9 uur) en zelfs Radu deed iets. Wij mochten echt niks doen dus ok, lekker genieten van de tuin.
Ted kwam met het plan om volgend jaar hier een paar maanden te gaan zitten, dan mochten de Nicolescu's wel eens langskomen en kon ik gewoon werken in Iasi en Ted op oma passen.
We waren nog met z'n vijfen. Cathalina (zus) en Liviu waren gisteravond terug gegaan ivm hun werk. Radu's vader was om 7 uur naar zijn werk gegaan.
Tsja, en toen kwam het ontbijt. Koffie, verse jus, ham, 3 soorten kaas, vers gesneden komkommer, tomaat, bosui, een enorme omelet en brood. Zie dit voor je als een maaltijd voor een week en je bent er.
Wat voelden we ons schuldig hoeveel er over bleef maar hier konden we echt niet tegen op.
Uiteindelijk na 10 uur vertrokken en we rijden noord-west de bergen in. Het was weer een dag genieten van de natuur en de omgeving. Deze periode is echt Roemenië op zijn mooist.
De eerste 200 km kostte ons 4 uur over hobbelige wegen maar het was de moeite waard.
Om even na 2 uur waren we in Vatra Dornei en gingen lunchen. Dat was een foute beslissing want 2 salades en mici kostte ons 45 minuten wachten. De stoom kwam uit Ted haar oren :)
Gelukkig was het wel lekker maar we schoten al niet op dus...
Ted had even daarvoor op facebook gezet dat we langzamerhand weer naar huis gingen. Dat hadden ze in dat restaurant blijkbaar gelezen.
Na Vatra Dornei was het de hoofdweg die zonder kuilen een stuk sneller ging. We constateerden dat Bistrita een mooie stad was maar dat moet maar een andere keer.
Uiteindelijk bereikten we Baia Mare, 60 kilometer van de grens met Hongarije en hebben we een hotel gezocht.
Eisen waren airco, 't was warm, en internet. Snel gevonden maar ze hadden een Italiaanse keuken. En dat op onze laatste avond in Roemenië !!
Nu laten we ons niet zo snel beet nemen en uiteindelijk hebben we heerlijk gegeten, vlees op zijn roemeens, heerlijke aardappel garnituur en knoflooksaus. Die laatste stond zeker niet op de kaart maar de ober was erg blij dat we er naar vroegen dus dat werd speciaal gemaakt.
Uiteindelijk een mooie afsluiter.
Over 166 km begint de snelweg en 'blazen' we door naar het Nederland via Budapest, Bratislava, Praag, Leipzig en Bremen.
Normaliter zijn we dan zondag eind van de middag thuis en hebben wederom 2 geweldige weken gehad.